0 Läs mer >>
Fy fabian vilken tråkig dag i dag. Sista dagen på semestern, ösregn och bara tråkiga saker att göra. Verkligen grådag. Vi hade hoppats på en sista långfrukost på terrassen innan arbetet och hösten tar över men nej då inte en chans. Det fick bli inomhus, men brödet var nytt o gott i alla fall. Tänk vad fort en sommar och semester går. Men å andra sidan så går ju resten av året också fort och det finns ju en tjusning med att jobba också. Jag är en person som tycker om att vara sysselsatt och lätt blir uttråkad om inget händer. Så det ska säkert gå bra med att starta upp jobbet i morgon efter fyra veckors ledighet. Och fortare än kvickt är det jul.......................

I veckan var vi i Malmö och på vägen dit mötte vi fyra svarta får på vägen.  Vi dividerade lite kring detta då djur plötsligt får en annan dimission när de befinner sig på vägen. De passar inte in i den miljön och ska inte vara där. Nästa dag fick vi höra att dottern mött en tvättbjörn på vägen och då föll vårt fårasnack platt.
Inte värdens bästa bild men innan jag fick ordning på kameran var de nere i väggropen. Aja, dottern fick inte upp någon kamera alls när hon träffade björnen som jag också hade velat träffa på.
En kväll hade vi gamla, ja verkligen gamla, vänner på besök. Vi har känt dem jättelänge. Fram på kvällskvisten började vi spela sällskapsspelet "När då då". Vi spelade i lag och gubbarna vann med 2-1...........lite sura miner var det allt innan vi damer tog hem seger i sista spelet.
Snillen spekulerar. Hög koncentration......för några minuter i alla fall.

tråkig dag

0 Läs mer >>
Så har ännu en vecka gått och i morgon går vi in i sista sommarveckan. Var har sommaren tagit vägen, varför gick den så fort? Känns som om det var igår våren stod för dörren och dagarna bara blev längre och ljusare. Skogen grönskade och lövgroderna sjöng sommar välkommen. Midsommar kom och det värmde på mer och mer. Juli månad med Kiviks marknad och högsommar. Så kom  vi in i augusti och så plötsligt en kväll kom den där känslan smygande.....föraningen om sensommar. Svårt att beskriva men det känns i vinden att något händer. En svalare vind blåser in och viskar, hösten kommer vad du än gör. Gör dej redo min vän. Och det är väl lika bra att göra sig redo och se det positiva med hösten för den ger ju inte bara negativa känslor. Myskvällar inomhus med tända ljus är ju inte helt fel och skogens gula löv är fina. Så kom igen höst, jag ska klara av dig i år igen.

Veckan som gick var vi på en liten utflykt i Småland. Vi var i Växjö, där vi hmmmm  på något sätt hamnade på Värendsvallens fotbollsplan. Vi var också i Långasjö, utanför Emmaboda, där man på 60-talet spelade in filmen
Utvandrarna.
Stora steg mot planen. Vet inte hur han lyckades komma in där. Stora fotbollsarenor brukar vara mycket stängda och låsta. Hoppade över nätet eller klippte hål i det????

Korpamoen där Kristina och Karl Oskar bodde innan de emigrerade till Amerika.

I lördags var det Triatlontävlig i idrottsföreningens regi. En rolig tävling där man ska simma, cykla o springa det fortaste man kan på bästa tid. Dotterns pojkvän var med och han var minsann riktigt duktig.
Plupp, där dök han i.

I dag fyllde barnens kusin 16 år och vi uppvaktade honom. Han är yngst av kusinerna och det känns konstigt att den lille plutten blivit så gammal.
Födelsedagsgrisen och hans storasyster.

ännu en vecka

0 Läs mer >>
I går kväll var vi hos grannarna på augustifest. Kvällen var lite kulen och mörk men vi satt ändå ute tills det var rejält mörkt och grannarnas märkvärdiga höna hade flugit upp i trädet för att sova. När så ett glatt gäng grannar lullade hem fram åt midnatt var det kolmörkt och luften kändes sensommarkylig. Det kändes att sommaren går på fel håll nu. Hösten närmar sig med stormsteg. I morse såg och hörde jag tranorna cirkulera över ängen. Inte ska de väl ge sig av än? Svar - jo, tyvärr reser de snart mot Afrikas kust. Björnbären mognar allt mer och hade jag inte varit så semesterlat så kunde jag ju gjort lite sylt. Nä det får bli något annat göromål. Kanske en cykeltur, om regnet håller upp, för att leta upp järnkällan som vi pratade om igår. Någon hade letat efter den men inte hittat rätt och buden om var den är var flera. Jag är tveksam till om mitt bud var rätt, trots att jag vidhöll det, så nu känns det viktigt att kolla var den verkligen finns. Om den nu inte har växt igen.
Augustifest hos Anki o Göran. Verkligen en rolig kväll.

Björnbären vid stengärdet mognar allt mer.

Hönmamman med sju kycklingar spatserade så fint i trädgården men plötsligt var det bara sex kycklingar. Jag letade febrilt och började så smått skylla på skatan jag sett på elledningen innan. Plötsligt hörde jag ett svagt pipande efter mamma någon stans men kunde inte hitta var det kom från. Efter ett tag hittade jag dock var det kom från. Kycklingen hade vält vattenskålen över sig och blivit instängd där........

Våra kochinkycklingar har blivit så här stora och fina.

löllö

augustifest

0 Läs mer >>

Så har vi då varit i Florida och hälsat på¨dottern som hade semester där. Flygresan var behaglig utan förseningar och luftoväder. Vi sov en hel del även om sömnen inte var så god. Vi landade på Fort Landerdale Airport vid nio på kvällen och efter många och omständliga kontroller så blev vi insläppta i USA. Och där i ankomsthallen stod hon, livs levande och likadan som då hon for i januari, DOTTERN. Kramar, tårar och snackande, allt i en enda röra. Det är så himla konstigt och overkligt att träffa någon som man känner så väl på ett ställe där varken man själv eller den andra hör hemma. Men man vänjer sig snabbt och det var jätteroligt. Vi åkte taxi till Hollywood där vi skulle bo. Nej, det är inte jag som e vimsig och tror att vi har varit i Los Angeles....det finns faktiskt ett Hollywood utanför Miami med. Glada i hågen skulle vi checka in men där blev det tvärstopp. Inget av våra kort fungerade att betala med, det kvittade hur vi gjorde. Och den där sparbanksappen som jag jobbat så hårt med sade bara att det var fel datum så den gick inte att använda för att föra över pengar till dotterns kort, som kanske hade fungerat. Portiern var benhård, inga pengar inget rum. Han tyckte vi skulle ringa banken och kunde inte förstå att sparbanken syd inte har öppet vid midnatt.... Så kom någon på den geniala idén att vi kanske kunde ta ut kontanter och betala med. Och jo då, korten fungerade i utagsautomaten så sagt och gjort vi fick ta ut kontanter. Dock gick det bara att ta ut 20 dollarssedlar så det blev en jättejättehög med pengar som vi kom fram till disken med. Vi skulle ju betala nio nätter kontant....Portiern räknade och räknade. Han var skitsur men till sist var det var det bra och vi fick nyckeln till rum 835. Som om det inte var nog så pågick en parallell jobbighetsprocess under pengastrulet. Mannen hade nämligen blivit av med passet!! Suck och stön för det med men till slut hittades det i min väska!!! Hur det nu hade hamnat där, jag brukar nämligen inte vara betrodd med att ta hand om viktiga saker. Våra första timmar i Florida började alltså lite stirrigt och hetsigt men då vi somnade inpå småtimmarna hade lugnet lägrat sig och jag sussade gott med dottern vid min sida och mannen bredvid natten lång.

Vi vaknade till en stekhet dag med temperatur kring 30 grader och hög luftfuktighet. Snacka om varmt. Varje dag dygnet om var det hett, hett, hett. Luftkonditionering gick på högvarv överallt och tur var väl det även om det kanske inte är så bra med snabba temperaturväxlingar. Nästan varje dag vid eftermiddagstid kom det in åskskurar. Det åskade och regnade rejält men sen klarnade det upp och stekte på igen. Havet var underbart, varmt, klart och salt. Man flöt nästan ovanpå vattnet. Vi badade mycket både i havet och hotellpolen. Tror inte jag har badat så mycket sedan jag var tonåring. Vi åkte till Miami och Miami beach. Vi åkte till nationalparken Everglades där vi åkte båt bland alligatorer och andra konstiga djur. Vi åkte vattentaxi till Fort Lauderdale som kan liknas vid Venedig med många kanaler. Längs kanalerna finns exklusiva villor som ägs av kändisar och andra med mycket pengar. Husen är stora och fina och utanför guppar flotta jakter.

En semester går fort och så stod vi där igen på flygplatsen och skulle ta farväl efter underbara dagar. Karmar och tårar igen men trots att det var ett sorgligt avsked så kändes det bra. Vi hade haft kanondagar och nu är det inte så länge tills tösen kommer hem till Sverige. Ja, jag vet att det är fem månader men har man bara passerat hälften så känns det oftast bra för mig. Då kan man räkna ner.
Dottern åkte med sitt flyg flera timmar innan vi skulle åka så vi satt där på flygplatsen och läste och solade oss. Plötsligt kom det fram en man och sa, hej känner du inte igen mig, till mannen. Och det gjorde han ju efter ett tag men trodde väl inte att denna gamla kompis Krister skulle dyka upp på en flygplats i Florida. Jättekonstigt, de hade inte träffats på massor av år men Kristers mamma bodde i vårt grannskap till för några år sedan. Som det kan bli. Avslutningen på resan blev att vi, tillsammans med Krister och hans fru, hoppade på flyget mot Köpenhamn där vi landade vid middagstid dagen efter. Trötta, slitna och jetlagade men nöjda med de mål vi haft för semestern. Vårt mål känner ni ju till, vad Krister med frus mål var vet jag inte. De hade varit i Florida 20 gånger så det var väl som att komma till en sommarstuga för dem, misstänker jag. De älskar Florida och jag håller med dem om att det är ett ställe att återvända till. Jag har lagt Florida till de platser som jag kan tänka mig att återvända till, även om dottern inte är där då.

Som sagt, det var jättevarmt både i luft o vatten. Dottern kunde inte koncentrera sig på korsordet på land, men stående i poolen gick det bättre.

Under juni till september är det orkan och regnsäsong i Florida. Vi märkte inte så mycket av det mer än att det nästan varje dag vid eftermiddag/kväll drog in åska och regn. Det kunde åska rejält och störtregna. Även vinden blåste upp rejält. Stranden blev tom på ett vipps men snart klarnade det upp igen och människorna kröp fram ur sina tillfälliga regnskydd.

Vi var i Miami och strosade runt och badade i havet vid Miami Beach. Bilden är från Miami Beach precis efter ett rejält ösregn.

Vårt hotell låg precis vid den kanal som förbinder Hollywood med Fort Lauderdale. Det gick en vattentaxi däremellan som vi åkte. Taxin hade hållplats bredvid våran pool.

I kanalen bredvid hotellet och i andra vatten i och kring Florida lever manatees, sjökor. De är stora bjässar som simmar runt i vattnet. Precis utanför hotellet kom de ibland och stack upp nosen. I vattnet stod det skyltat "se upp för manatees" och det kan man ju förstå. Att köra på en sådan är som att krocka med ett vildsvin misstänker jag.

Längs kanalen utanför Fort Lauderdalen ligger flotta villor på rad och utanför många av dem ligger en lyxjakt vid infarten. Många kändisar har sommarhus här.

Mellan vårt hotell och stranden var det endast en väg och på den vägen stod denna varningsskylt. Sköldpaddor häckar nämligen på stranden och då ungarna kläcks dras de till ljuset från gatorna och kryper då åt fel håll. Alltså dämpas ljuset kring gatorna under kläckningsperioden.

På stranden var det avspärrar på de områden där det fanns sköldpaddsägg nergrävda.
En dag åkte vi till nationalparken Everglades, som är ett stort sumpområde i södra Florida. Vi åkte med en konstig airboat och letade alligatorer och andra exotiska djur. Visst hittade vi alligatorer och kom dem riktigt nära med. Lite läskigt när vi stannande båten och bara gled runt i vattnet tillsamman med herr och fru alligator stirrande på oss. Guiden sa att en alligator kan hoppa och skulle den få för sig att hoppa in i båten så är det personen i mitten huvudet landar på. Gissa vem som satt i mitten.......
Alla USA:s stater har ju olika nummerskyltar på sina bilar. Skyltarna är fina och så här ser Floridas ut. I Florida har man bara nummerskylt baktill på bilden.

Så tog vår semester med dottern till sist slut. Vi fällde en tår när vi såg hennes flygplan som en prick i luften med riktning mot New York. Vår riktning var Köpenhamn.

Florida

1 Läs mer >>
Så har det då blivit augusti o sommarkvällarna börjar mörkna. Men än är det sommar och det vackra vädret håller i sig. Augusti betyder limegröna vårtbitare, äpple, kräftor, mannens födelsedag och skolstart. Hmmm det där med skolstart sved till lite. Det är första året på mycket länge som jag inte har barn som startar terminen. Inte riktigt sant faktiskt för sonen ska kanske gå en universitetskurs och dottern ska gå på en motsvarighet i USA. Men de är ju inte här så jag blir i vilket fall som helst utan skolbarn i höst.MEN i år betyder augusti något alldeles, alldeles speciellt, jag och mannen ska nämligen åka till Florida och hälsa på flickan i vårt liv, DOTTERN. Tjola hej, tjola hopp, tjola hoppsan sa!!!!!!!!!!!!! Det ska bli så himla kul.

Bilden är från Sagrada Familia, Barcelona. Den stora gamla spretiga kyrkan från slutet av 1800-talet som aldrig verkar bli färdigbygd. Undras vad skaparen Gaudi hade tänkt om det om han hade levt. Men å andra sidan så hade den kanske varit klar då. Som jag redan skrivit innan så älskar jag Barcelona, staden som har allt. Storstad, strand, sol, varmt o trevlig atmosfär. Har varit där några gånger och letade efter en bild från Sagrada Familia men hittade ingen bra så det fick bli denna bakifrånbild. Den är i alla fall från kyrkoområde. Mina polare och jag i röda byxans gäng har just tittat på kyrkan och är på väg därifrån. Det är sommaren 2010 och jag minns att det var mycket varmt. Vissa höll på att få värmeslag när vi senare besökte fina parken Parc Guell som också har skapats av Gaudi.
Vi pustar ut på värdens längsta soffa, byggd i mosaik. Jag minns att jag tjatade om var denna märkvärdiga soffa fanns och så satt vi på den.......trodde väl att det var en mysig tygsoffa vi skulle få se.

Nä  nu får jag sluta att tjata om Barcelona. Det är ju inte en reseskildring jag håller på att skriva. Och någon Barcelonatur blir det inte i år.