ut med den

I dag har granen åkt ut och allt annat julpynt har packats ner. Utegranen och annan belysning utomhus har fått vara kvar. Det får lysa upp ännu ett tag innan det ljusnar lite mer på morgon och kväll. Det är alltid lika skönt att plocka undan julmyset som det var för en månad sedan då det togs fram. Var tid har sin plats, så att säga. Lillkatten tyckte det var roligt när vi grejad och tog ner julgranspyntet. Han hjälpte till med att köra en sista runda med kulorna som vi plockade ner. När sen granen kastades ut genom dörren såg han faktiskt lite ledsen ut. Men när jag sjöng "men till nästa år igen kommer den tillbaks vår vän, för det har den lovat, såg han gladare ut igen.
 
Lillen fattade ingenting när granen åkte ut.
 
 
Julgransbelysningen packades ner i denna gamla fina låda som varit min farmor och farfars. Belysningen som en gång hörde till lådan har kastats för många år sedan men lådan är lika fin ännu. Kan vara från -40 eller -50 talet, skulle jag tro.
 
När julen är slut har det blivit tradition med dessa fina snögubbar som dottern tovade för ett antal år sedan. Jag tycker verkligen om dem.
Julduken bort och hemvävda julklappen från dottern fram. Och det gillade kattorna. Vet inte hur många gånger jag tagit bort Rolf och Kobben från bordet, men vipps så är de där igen. Hon får väl väva vars en till dem med.

Kommentera här: