en bra dag

Söndag morgon. Vaknar tidigt trots att jag gick och lade mig sent.......ja, ja midnatt var det i alla fall. Utanför fönstret är det grått, mulet och småregnande. Men trots att jag ville krypa ner under täcket lurvade jag upp, fick på den rutiga pyjamasen och begav mig mot köket för att koka kaffe. Burr, kallt och ruggigt. Förbannade att vi inte satt på värmen ännu. Det kändes  som dagen skulle bli så lång och tråkig som den bara kan bli en mulen söndag i oktober och november. Längtade efter sommaren och långfrukost på terrassen. Skulle vi köra någonstans eller kanske bjuda hem någon??... men nej det blev inget av det. Det sägs ju att efter regn kommer solsken och det stämde minsann denna dystra söndagförmiddag för så småningom började det klarna upp på himlen och jag kom igång med tvätten. Älskar ju att hänga tvätt ute. Och plötsligt ringde sonen och undrade om vi var hemma och det var vi så han kom. Efter ett tag kom mormor och morfar också och vi fikade kanelbullar med dem. Vi sakande så klart förlupna dottern och någon tyckte hon kunde vara med en stund via skype. Sagt och gjort vi jobbade på att få tag på henne och efter ett tag så blev det förmiddag i staterna och hon vakande till liv. Hon satt där i sitt kök i pyjamas med kaffe och hunden med grön rosett om halsen bredvid. Och vi satt här i vårt kök med de nya stolarna och lillkatten  busandes runt benen. Så nära men ändå så långt borta. Plötsligt hade den tråkiga söndagen blivit ljus och trevlig. Roligt att umgås med dem alla. Senare lagade jag god fläskfilé och sonen gjorde en stor kladdkaka som han och pappsen liggandes i sofforna smaskade på till fotbollen senare på kvällen. Den jobbiga söndagen hade vänt och blivit en jättefin söndag. Så kan det bli.
Mormor och morfar skypar med barnbarnet långt borta. Mormor inviger nya stolen.
Efter zumban i tisdags bjöd Mikael på en uppfriskande drink som han gjort i sin nya råsaftscentrifug. Innehöll grönkål, vindruvor, lime och chili. Jättestark men god på något sätt ändå. Värmde långt ner i tårna.
Hjälp hela bilen full av gubbar!!
I fredagskväll skulle gubbarna i tennisgänget ut och svira och jag var chaufför. Ett gäng gubbar som känt varandra jättelänge och som spelar tennis och pingis tillsammans varje måndagkväll. Titt som tätt firar de något eller har säsongsavslutning eller säsongsstart och då är det fest. I fredags var det dags att fira något, inte vet jag vad det var men roligt verkade de ha. De blir som tonåringar och tyckte det var toppen att sitta i knäet på varandra i baksätet eftersom de var för många för att få plats på normalt sätt. Säger bara jöööössses.
I lördags var min gamla kollega och vän Irene här(hoppas hon inte ser att jag skrev gamla). Vi jobbade ihop flera år för ganska länge sedan och har umgåtts sedan dess. Alltid roligt att träffas för att äta och snacka, snacka och verkligen snacka och äta Marabou choklad. När jag väntade på att kvingan skulle komma fotade jag denna fina solnedgång.

Kommentera här: