valdag och morsdag.....

Igår var det val till EU parlamentet och både jag och mannen jobbade med att ta emot röster. Det är andra valomgången som vi jobbar med detta och det är riktigt roligt måste jag säga. Man träffar många trevliga människor och eftersom jag tjänstgör i den by där jag vuxit upp blir det extra trevligt. Det kom en hel del människor som jag inte sett på många år. En del kände jag inte igen utan bad dem visa legitimation. Lite pinsamt kändes det när jag såg namnet på körkortet och det var mer än en gång jag fick ursäkta att jag inte känt igen.
 
Igår var också det mors dag och det firade vi med att äta middag med min mamma och pappa på lördagen. Till efterrätt hade vi riktig morsdagstårta med grön marsipan. Det är första gången som ingen av mina barn varit hemma på mors dag och det kändes lite konstigt. Men de hörde av sig. Store sonen ringde till mamma redan vid middagstid......han som tidigare knappast visste om att det finns något som heter mors dag. Tror nog att hans syster många gånger påminde honom om det. Han har blivit omtänkssam och mån om sin mamma och pappa minsann, sonen min. Dottern då, hon som alltid kommit ihåg viktiga saker och tyckt om att fira och hylla, hur gick det för henne? Jo, hon gjorde en helomvändning och hörde inte av sig förrän på måndag morgon......ja messet var ju sent från USA under sen söndag men nådde inte mig förrän jag vaknade nästa dag. Tack ändå kära flicka......visste väl att du inte skulle glömma din mamma och du är förlåten. Förstår att tiden stannar ibland när pojkvännen äntligen kommit på besök till staterna.
 
Nu har årets först kycklingar kläckts. Små fina dunbollar som flyttat ut med mamma i buren.
 
 
En dag var jag på Simrishamns nyöppnade minizoo. Trevliga smådjur var där. De var inte så många men det räckte gott och väl till.
 
 
Vår skog fullständigt översållas av liljekonvaljer just nu. Det är så underbart och luften fylls av blommornas ljuvliga doft. Varje år blockar jag liljekonvaljer flera gånger om. Det är den vackraste blomma jag vet. Skogen är alldeles öde men ändå känns det ofta som om det är någon där. Man får känslan av att någon tittar i smyg men man ser eller hör ingen. Det var samma känsla när jag var där i veckan, någon verkade titta på mig.......
 och när jag gick lite längre bort såg jag att vildsvinen nyligen hade böka där. Förmodligen hörde de när jag kom och smög då in en bit i skogen för att betrakta mig. Och det får de gärna göra, det är så rogivande att vara ett med naturen.
 
 

Kommentera här: