vasalopp o våfflor

 
 
Idag är det första söndagen i mars, vilket betyder vasaloppssöndag. Tänka vad många gånger jag varit i Mora för att titta på vasaloppet som mannen åkt 15 gånger. De här turerna till Mora har sett ut på olika sätt under årens lopp. Till en början åkte han själv, sen kom jag med, själv eller tillsammans med några andra. Därefter fanns det en period när min mamma och mannens pappa var med. Vi åkte tåg och bodde inneboende i källare, vindsrum och allt möjligt i Mora. En gång åkte vi nattåg hem, vilket vi tänkte skulle bli bra........ vad vi inte visste var att mannen endast bokat sovplats åt sig själv. Vi andra fick sitta rakt upp i en vanlig cupé o sova så gott vi kunde medan han själv sov gott i en säng i en sovcupé. Stämningen var inte så god den hemresan, vill jag minnas. Sen föddes sonen och då kom han så klart med till vasaloppet. Han var jättetrött efter tågresan de första åren men sen tyckte han det var roligt med skidor, snö och isar. Det blev dock jobbigt att vara inneboende med småbarn så vi förnyade oss och hyrde en stuga i Vika, några km utanför Mora. Vi skippade tåget och körde bil. Stugan hyrde vi i flera år och det var jättebra. Vi hyrde också i Leksand, Rättvik och Siljansnäs för att till sist hamna i Sälen, där vi blev fast och fortfarande är kvar. Det blev inslag av ishockey och slalom och sonen jublade. Det året dottern föddes i januari stannande jag och hon hemma. Man, son, morfar och farfar åkte till stugan i Vika en vecka. Morfar stod för matlagningen, vilket betydde korv i olika former hela veckan!!!! Morfar älskade korv och gör så fortfarande. Sonen älskade också korv fram till den veckan men därefter tålde han inte se korv på flera år. Morfar förstod aldrig varför. Första året dottern var med var det mycket kallt. Hon var drygt ett år och hade precis lärt sig gå och tyckte det var jätteroligt att ta sig fram till fots. Problemet var att hon vägrade att ha vinterkängor på, det enda hon accepterade var ett par vita sommarskor med lufthål på sidorna. Det var ett himla liv när vinderkängorna skulle på, hon knöt ihop fötterna och vägrade. Hon tog hem vinsten och steppade glad fram i snön iklädd tjock vinteroverall och vita sommarskor i tio minus och högt med snö.
Sonen och dottern har också provat på två av vasaloppets varianter, kortvasan och tjejvasan. Nu säger mannen och sonen att de ska åka originalvarianten nästa år. Hoppas det blir så för då ska jag med och heja på. Det var ju några år sedan jag var med live nu. 
 
                            
Vy över Mora. Kyrkan där vi ibland varit på vasaloppsmässa och målgången där jag och min mamma en gång stod och tittade tillsammans med Lars-Gunnar Björklund från SVT.
 
 
                                                                                                                                                                                         
Våfflor till frukost tillsammans med vasaloppet är inte dumt. Tio slank ner, rekordet är dock tolv.
 
Min mormors gamla våffeljärn gör fortfarande goda våfflor, eller vafflår som hon sa.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: