julio


Så har vi då kommit till högsommar trots att det inte känns så. Vädret är ganska uselt även om det varken regnar  mycket eller är så kallt. Men solen lyser med sin frånvaro och det känns som evigheter sedan vi åt frukost på terrassen sist. Men, men gott komma kan.....får vi hoppas.
Juli betyder Kiviks marknad och visst ska jag dit. Det är likadant varje år, innan marknaden känns det lite småmysigt men när man väl är där vill man snart hem igen. Det där med Kiviks marknad är jag ju uppvuxen med så det sitter väl i blodet. Bodde ju nära som barn så det var självklart att jag skulle dit med mamma. Jag älskade att handla barbiedockor och kläder till dem o kunde gå upp och ner i stånden i evigheter för att kolla på detta. Och mamma hängde med. Det var alltid mamma och jag som var där. Jag har aldrig varit med pappa på Kiviks marknad, men vi mötte honom ofta där, för han var där han med. Men han jobbade. Hela tiden jobbade han och oj vad jag tyckte illa om det samtidigt som jag tyckte om det. Han jobbade med eltillförselen till marknadsfältet. En mycket viktig uppgift för utan el inget ljud, ljus och nix karuseller och annat som drevs med el. Med jobbet följde att han blev bekant med massor av knallar, tivoliägare o annat löst folk, vilket gjorde att han fick gratisbiljetter till allt möjligt och marknadsgodis o stora chokladaskar som var vinster i lotterier. Alltså hatade jag att ha en pappa som sprang runt o jobbade på Kiviks marknad och älskade att ha en pappa som kom dragande med gratis chokladaskar o annat godis i mängder. Synd bara att jag inte använde de där biljetterna till karusellerna......men var det något jag inte gillade så var det att åka karusell och var det något jag gillade så var det choklad i stora lass. Pappa kom inte hem på natten heller för då hade han jour och bodde i husvagn på fältet. Och då fick jag sova i pappas säng bredvid mamma. Jag kan ännu minnas känslan när vi kröp ner för att sova. Fötterna ömma o trötta och fönstret lite öppet i sommarnatten och långt bort hördes ljudet från Kiviks marknad. Det var viktigt att fönstret bra var pyttelite öppet nätterna kring Kiviks marknad för då vimlade trakterna av skummisar som kunde ta sig till vad som helst. Och in genom sovrumsfönstret kunde de säkert åla sig in om de ville. Till sist slumrade mamma och jag in till tonerna av skrålande karuseller, vilda skrik från varitéerna och brummande från raggarbilar och skulle vi vakna till mitt i natten var ljudet fortfarand där. För detta hände på den där tiden då markanden höll på hela natten och inga restriktioner för decibel och nakenshower fanns.
 
 
 
 
På bilden för juli månad ser ni Bouqerian i Barcelona. Det är en stor saluhall mitt i stan där det finns massor av färska matvaror. Fisk av alla de slag, frukt i mängder, hela kycklingar o kaniner, grönsaker o nötter. Det luktar skumt från speciellt fiskavdelningen men o vad roligt det är att gå där.
  
En annan fin bild från Barcelona. Glada gänget 2010.
 
 
 
Mannen är så stolt över sina vedtravar och vill att ja visar upp dem. Visst är de fina.
 
 

Kommentera här: