finfina dagar.....

Så har jag då varit i New York med två vänner för att hälsa på älskade dottern som jag inte hade träffat på tre månader. Det var omvälvande att träffa henne. Mitt i jättestadens myller av människor, bilar och neonljus stod hon bara där livslevande, min flicka. Och hon var sig lik från topp till tå, förutom att hon hade fått så långt hår och lagt sig till med en rejäl amerikans accent när hon pratade. Tillsammans flanerade vi i stan,tittade på sevärdheter och kände på det pulserande livet. Vi åkte runt på landsbygden i bil och jag blev guidad runt av henne i området där hon  lever sitt vardagsliv. Jag fick träffa familjen där hon bor och arbetar. Jättetrevliga människor allihop och det råder igen tvekan om att hon har det bra hos dem. Tack Mosan för finfína dagar med dig och tack till Gittan och Mikael för kanon resesällskap.

Efter tre timmars försening på Kastrup kom vi så iväg mot staterna. Vi var trötta och slumrade en hel del men när vi närmade oss Boston och New York City började hjärtat banka hårdare och hårdare......snart framme.

Efter en natt med allt för lite sömn var det dag för frukost. Det serverades en riktigt amerikansk frukost med bl.a. New York bagels. Så här glada såg vännerna ut.

Ut på stan gick vi och huvaligen vad höga husen var. Fick nästan svindel av att titta upp på dem. På  bilden är det Empire State Building med sina 102 våningar som har fotats. Senare i veckan var vi uppe i byggnaden en strålande klar kväll. Utsikten var imponerande där vi stod på våning 86. Så långt det gick att se lystes staden upp i ett oändligt mönster.

Efter några dagar i New York begav dottern och jag oss med tåg till Copake som ligger två timmars tågresa norr om New York. Vi åkte från New Yorks största och äldsta station, Grand Central Station. Stationen är som en stor katedral, med mycket vackert smyckat tak, stora fönster och valv.

Vi åkte norrut med riktning mot Wassaic. Längst upp på Manhattan passerade vi Harlem.

Väl framme i Copake gick vi husesyn. Brödrosten var annorlunda med stora fack där bagels ska rostas.

Efter en trevlig kväll med familjen och en god natts sömn begav vi oss ut på sightseeing i omgivningen med Momsans nya bil.

Vi hade dubbelmackor, eller vad de nu kallas, med oss. Som pålägg var det jordnötssmör och sylt.

På utflykten såg vi skolbussparkeringen som var full av amerikanska skolbussar i väntan på att köra hem barnen några timmar senare.

Vi såg fina brevlådor med tidningslåda i mitten.

Kyrkogårdar. Ute på bara gräsbacken låg de där, ingen kyrka, inga utsmyckningar.

Vi besökte ett stort vattenfall, Bash Bish Falls, på gränsen mellan Massachusetts och New York.

Vi var och tittade i ett stort varuhus. Det var mycket av allt och väldigt mycket halvfabrikat. Bl,a. kokta och skalade ägg.

Om man inte vill att hunden, katten eller annat djur ska sitta i bilen när man handlar finns det boxar att sätta dem i. Dock på egen risk, det finns ingen lås på buren.

Så åkte vi åter till New York för att avsluta resan där. Vi gick i Central Park och flanerade. Lugnt och skönt trots närheten till storstadshetsen. Det vimlade av Piff och Puff ekorrar där. Solen värmde skönt där vi satt och smaskade på glass.

Det vimlar av poliser i New York. De kommer i alla möjliga och omöjliga fordon. Ibland lastades en felparkerad bil upp på polisbilen för att forslas till en uppsamlingsplats.

Någon som är typiskt för New York är Banana Creme Pie så det fick vi ju prova. Konstigt att den fanns på burk men så var det. Mums jättegod.... påminde om Mikaels Banofee paj.

Hej då New York, vi ses igen i augusti.