Kura skymning

Sitter vid köksbordet och skriver i skymningsljus. Ja,ja det är ju inte riktig skymning för det var det för flera timmar sedan men eftersom jag nästan inte har några lampor tända så är det dunkelt inne. Några värmeljus brinner fint och behagligt. Katten på varma fönsterbrädan. Jag tycker inte om den här mörka årstiden, mörkt när man åker till jobbet och ännu värre när man kommer hem. Skönt att det bara är någon vecka tills det vänder till ljusare tider igen.
Idag har det varit vemodigt på jobbet. En nära arbetskamrat har gått i pension och avtackades idag. Vi har jobbat nära i många år och trots tungt jobb har vi haft massor av roliga stunder. Vi har varit på många tjänsteresor och ibland fick hennes hund följa med och bo med oss på hotell. Det var bara det att den hunden hade mycket, för mycket, att säga till om. När vi körde bil fick jag sitta i baksätet medans hunden satt på passagerarssätet och tittade på matte som körde. Emellanåt blängde hunden surt på mig i baksätet och verkade undra varför jag tvunget skulle åka med. En annan gång var vi på resa i Aten. Kollegan passade på att bada fötterna, där det fanns ett sår på stortån, i det varma medelhavet. Resultatet blev en jätteinflammation i tån som var illröd, öm och svullen i flera veckor. Endast badskor med tån fri gick att använda trots att det var november. Lite kallt var det nog. Det finns många historier från årens lopp men alla är inte ämnade för detta forum...................
Nej nu är det dags för en kvällspromenad i mörkret. Hoppas att någon stjärna lyster min väg och att inte allt för många vildsvin grymtar bortom enebacken. Vill helst inte möta dem nos mot nos.
 

Kommentera här: